Ak, Žanna, Žanna (Žanna D’Arka)

              Esmu liela mūziklu cienītāja. Patiešām. Tāpēc apmeklēt mūziklu teātrī šķiet pašsaprotami. Bet tas, diemžēl, ne vienmēr izrādās tas, ko gaidi. Šīs būs manas pārdomas par Dailes teātra izrādi “Žanna D’Arka”.

Izdzirdot Kārļa Lāča un Dž.Dž.Džilindžera vārdus ataust atmiņas. Viņu biogrāfijā ir vairāki mūzikli (“Pūt, vējiņi”Liepājas teātrī, “Oņegins” Dailes teātrī), par kuriem es esmu ļoti augstās domās. Jā, katrā ir savas problēmas, bet kopumā abus atceros joprojām, lai gan pagājis jau pamatīgs laiciņš, kopš tos redzēju. Izrietot no šī, protams, man radās interese par “Žannu D’Arku”. Par vēsturisko varoni biju dzirdējusi ļoti maz, bet pirms izrādes speciāli painteresējos, lai būtu gatava un tomēr neierastos teātrī galīgi nejēdzot uz ko nāku. Neskatoties uz to, ka neesmu pēdējā laika Džilindžera daiļrades cienītāja, cerības liku lielas, jo cerēju, ka mūzikli iespējams ir režisora žanrs. Pēc šīs izrādes noskatīšanās vairs neesmu gluži pārliecināta.

ZANNA_DARKA-Janaitis-1683
Skats no izrādes. // Foto: Gunārs Janaitis.

Izrāde sākas ar ļoti skaļu mūziku un masu skatu ar franču tautu. Vizuāli ļoti līdzīgi “Pūt, vējiņiem”. Lai gan šis man lika noraustīties sēdvietā, nodomāju: “Vismaz ir jauda.” Un gods kam gods, masu skati visas izrādes laikā saglabāja gan jaudu, gan bija izklaidējoši. Pie tiem pamatīgi strādājuši ir ne tikai aktieri, bet arī horeogrāfe Inga Krasovska. Ļoti slavējama pirmajā cēlienā bija arī mazās Žannas atveidotāja, kuras vārdu diemžēl nosaukt nevaru, jo neskatoties uz to, ka šo lomu spēlē 3 meitenes, programmiņā netiek norādīta kura spēlē kurā izrādē. Jebkurā gadījumā, meitene bez šaubām ir talantīga un ne tikai skaisti nodziedāja, bet parādīja arī labu aktierspēli. Jāsaka, ka šīs, laikam, būs vienas no retajām tiešām pozitīvajām kritikām, ko varu par šo izrādi izteikt.

Scenogrāfiju ir veidojis Mārtiņš Vilkārsis. Tā ir izstrādāta jaudīga un vizuāli atbilstoša stāstam par tādu cīnītāju, kāda bijusi Žanna. Cits sakāmais man ir par video, kas tika rādīti skatuves aizmugurē, dažādu dziesmu laikā. Videomākslinieks Artis Dzērve uz skatuves notiekošo ir sapratis ļoti tieši un izlēmis vēstījumu paspilgtināt ar video fonu. Daži piemēri man īpaši “iekrita” acīs, precīzāk – divi. Pirmkārt, aina, kur 1.cēliena beigās Žanna dodas cīņā par Francijas brīvību un fonā tiek rādīts izrādes plakāts ar zelta jātnieku. Labi, vēstījums par drosmi un cīņu ir skaidrs, bet manuprāt, tas bija pilnīgi lieki un parspīlēti. Otrkārt, 2.cēliena aina, kad Žanna (Ilze Ķuzule – Skrastiņa) un Žans (Intars Rešetins) izpilda “Žannas un Žana mīlas duetu”. Lai gan, Žanam būtu tikai jāiznāk no aizkulisēm, pateicoties video fonā, rodas iespaids, ka viņš nokāpj no mākoņiem. Atkal varu iztēloties, kas ar to bija domāts, bet arī bez tā varēja iztīkt. Pat Ilzes Vītoliņas radītie kostīmi man  vairākās situācijās radīja jautājumus, un tas priekš manis ir jaunums. Vienīgie kostīmi, kas man tiešām patika bija visiem fona varoņiem (galminieki, tauta, karavīri u.c.). Lielākā daļa pārējo kostīmu man šķita pārspīlēti un juceklīgi, bet tā noteikti nebija izrādes lielākā problēma. Vizuālajā noformējumā, manuprāt, galvenā vaina ir parūkas, kas ir uzvilktas galvā gandrīz visiem aktieriem, kam ir daudzmaz nozīmīgas lomas. Vai tiešām ir nepieciešams Ilzei Ķuzulei – Skrastiņai uzvilkt blondu, garmatainu parūku, ja aktrise pati var lepoties ar skaistiem, gariem matiem? Un viņa nebūt nebija vienīgā, kura bez parūkas varēja iztikt. Nezinu, kurš to izdomāja, bet tā bija slikta izvēle.

ZANNA_DARKA_ILZE-Janaitis-3494
Žanna – Ilze Ķuzule-Skrastiņa, karalis Šarls VII – Artūrs Skrastiņš // Foto: Gunārs Janaitis

Kas attiecas uz aktieriem, tiem īsti neko pārmest nevaru. Visi dara ko var un dara to labi, bet jautājums ir kāpēc kas tāds vispār būtu jādara. Saistībā ar aktieriem man ir divas lielas mīklas, kuras laikam var atšķetināt vien pats režisors. Pirmkārt, kāpēc vienam no Latvijas labākajiem aktieriem, Artūram Skrastiņam, būtu jāspēlē karalis Šarls VII, kas tiek parādīts kā galvenais komiskais varonis un kam ap pleciem ir apmesta nedabiskas krāsas, mākslīgā kažokāda? Starp citu, šim varonim noteikti bija potenciāls būt interesantam un arī ļoti svarīgai daļai no stāsta, bet diemžēl vairākos gadījumos es nesapratu, kas notiek un kāpēc. Jau atkal – tā nav Skrastiņa vaina, jo nospēlēja viņš savu lomu godam. Otrā mīkla, vai pareizāk sakot, vilšanās ir saistīta ar Intaru Rešetinu. Un ne jau tāpēc ka slikti spēlēja. Tāpēc ka tik maz jāspēlē. Izdzirdot, ka Rešetinam jāspēlē galvenais mīlnieks, šķita ka nu būs skaisti. Diemžēl tā nenotika, Žans nodziedāja vien sivas dziesmas kopā ar Žannu, un Rešetina uznāciens būtībā bija beidzies. Žēl, jo man patika.

Kas attiecas uz citām lomām, kurām ir daudz maz svarīga nozīme stāsta attīstībā, varu komentēt gandrīz tikai aktieru vokālās spējas, jo tēliem, manā skatījumā, bija pārāk maza attīstība. Nevienam nav noslēpums, ka Gints Grāvelis (bīskaps Kašons) un Artis Robežnieks (lauku mācītājs) ir apveltīti ar labām vokālajām spējām, lai gan neesmu pilnīgi pārliecināta, ka Grāvelim vajadzētu atvēlēt dziedāt tik ļoti zemu partiju. Ģirta Ķestera atveidotais Žils de Rē, tāpat kā, liela daļa iepriekšminēto varoņu ļoti mulsināja ar savu vizuālo izskatu, jeb precīzāk – sievišķīgo parūku. Ērika Eglija, kas atveido Aragonas Jolandu, kā pierasts, parādīja labu vokālo sniegumu, bet gluži tāpat kā Ģirta Ķestera atveidotais Žils de Rē, vizuāli izskatījās tiešām mulsinoši. Es turpināšu vainot parūkas. Ievai Kerēvica un Lauris Dzelzītis, kas atveido Žannas vecākus palikuši atmiņā pozitīvi, jo Ieva Kerēvica, pati būdama vokālā pedagoģe priecēja ar vokālo sniegumu, un ne viņas ne Dzelzīša varoņi nebija pārspīlēti. Uz skatuve gan abi parādījās uz īsu laiku, līdz ar to, neko vairāk pateikt nevaru.

ZANNA_DARKA_ILZE-Janaitis-3629
Žanna – Ilze Ķuzule – Skrastiņa. // Foto: Gunārs Janaitis

 

Ilze Ķuzule – Skrastiņa, Žannas lomā, bija izrādes labākā daļa. Es nepiederēšu pie tiem skatītājiem, kas apgalvo, ka viņas sniegums ir izcils vai ģeniāls, bet novērtēt es to spēju. Viņas izpildījumā Žanna lielākajā daļā gadījumu nešķita pārspīlēta, neskatoties uz iestudējuma specifiku. Man bija nelielas problēmas tādās ainās, kā aina, kurā jau pieaugusī Žanna atkal sadzird balsis. Grūti pateikt, kas ir pie vainas šādam risinājumam, bet šajā ainā Žanna izskatījās pēc epileptiķes. Protams, uz skatuves daudz ko ir sarežģītāk īstenot, bet noteikti varēja iztikt bez aktrises mutes kustināšanas līdzi balsīm. Tas, manuprāt, bija pamatīgs pārspīlējums. Citādi Ķuzule – Skrastiņa, kā jau lielā daļā savu lomu, mani priecēja. Arī vērtējot pēc vokālajām spējām, uzskatu, ka aktrise izdara kārtīgu darbu un apstiprina manas pozitīvās cerības. Pati vienmēr esmu apbrīnojusi aktierus, kas spēlē mūziklos, jo tiem ir jāmāk labi izdarīt viss. Viņiem ir jādzied, jādejo un vēl arī labi jātēlo. Tā ir atzinīga piebilde visiem aktieriem.

Kas attiecas uz mūziku, tur man ir nedaudz vairāk, ko teikt. Kārlis Lācis ir talantīgs komponists, un es neapgalvošu pretējo, bet viņa komponētajos mūziklos ir viena problēma – visos iepriekšminētajos ir vērojami ļoti līdzīgi motīvi. Ja salīdzinot “Pūt, vējiņus” un “Oņeginu” es līdzību tik ļoti nemanīju, tad pievienojot klāt vēl “Žannu D’Arku” ir dziesmas, kurās līdzība ir īpaši jūtama. Nekāda lielā mūzikas pazinēja gan neesmu, tāpēc varu spriest tikai no parasta klausītāja perspektīvas, bet tad, kad savu duetu dziedāja Žans un Žanna, man prātā “rādījās” Uldis un Baibiņa no “Pūt, Vējiņi”. Komponists ir izmantojis dažādu žanru motīvus, sākot ar kormūziku un beidzot ar deju mūzikas ritmiem. Uzskatu, ka kopumā izvēle ir bijusi laba un mūzika bija atbilstoša katrai ainai, bet kā jau teicu, traucēja līdzība ar iepriekšējiem uzvedumiem.

ZANNA_DARKA-Janaitis-2743
Skats no izrādes. // Foto: Gunārs Janaitis

Kopsavilkumā varu teikt, ka, lai gan ar saviem veiksmīgajiem mirkļiem, šī izrāde bija vilšanās. Galvenā problēma ir saprast, kāds bija šīs izrādes vēstījums, jo manā skatījumā tas pazuda pusceļā līdz skatītājam. Tāpēc režisora ieceres ar šo uzvedumu var tikai minēt.

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s